Followers

Monday, November 29, 2010

Master Classroom IsometrikDP Siri 1

Salam hormat, entry kali ni just nak share ilmu kepada mereka2 yang masih mencari teknik editing photoshop yang baik (saya tak kata saya bagus).. sekurang-kurangnya pelanggan kita mendapat khidmat yang setimpal dengan harga yang dibayar. Selamat mencuba.

Langkah 1:
Gambar asli yang perlu di naikkan level dan brightness contrast nyer. jangan terlalu terang atau terlalu gelap. secukup rasa ya, makcik-makcik.


Langkah 2:
Teknik blur dan sharpen.. detailkan apa yang penting seperti mata, hidung dan bibir. Lain-lain blur atau dapat main bokeh lagi dasat bro


Langkah 3:
Bersihkan mana-mana permukaan muka yang tidak rata (ala-ala kita ni umpama tokey spa-Q, cuma tak pakai krim pelembab jer..). Teknik Dodge & Burn diaplikasi dengan berhati, jangan over nanti nampak tak senonoh, nyah.


Langkah 4:
Teknik gradient dan warna mengikut mood foto tau, bukan mood tukang edit (kang kena pelangkung dengan mak bedah baru tau..!)


Langkah 5:
Last sekali.. teknik untuk mana-mana photo editor bermain gradient dan texture, ikut style masing-masing. Kalau pakcik suka banyak main texture ni dapat memberi impak lebih dramatis pada satu-satu foto..peeeergh wa cakap lu.. (sambil menangiss..)

No comments: